W przypadku wystąpienia usterki innej od tych które są identyfikowane jako samoczynne wyłączenia spowodowane usterkami lub ostrzeżenia, to należy zapoznać się z poniższą tabelą w celu odszukania możliwych przyczyn oraz środków zaradczych.
Typ | Przyczyna | Środek zaradczy |
Nie można ustawić parametrów. | Falownik działa (tryb działania napędu). | Zatrzymać falownik aby zmienić tryb programu i ustawić parametr. |
Nie można ustawić parametrów. | Dostęp do parametrów jest nieprawidłowy. | Sprawdzić/wybrać prawidłowy poziom dostępu do parametru i ustawić parametr. |
Nie można ustawić parametrów. | Hasło jest nieprawidłowe. | Sprawdzić hasło, wyłączyć blokadę parametru i ustawić parametr. |
Nie można ustawić parametrów. | Wykrycie niskiego napięcia. | Sprawdzić doprowadzone zasilanie aby usunąć problem zbyt niskiego napięcia i ustawić parametr. |
Silnik się nie obraca. | Źródło sygnału sterującego częstotliwości jest ustawione nieprawidłowo. | Sprawdzić nastawioną wartość sygnału sterującego częstotliwości. |
Silnik się nie obraca. | Źródło sygnału sterującego dla pracy jest ustalone nieprawidłowo. | Sprawdzić ustawienie źródła sygnału sterującego pracy. |
Silnik się nie obraca. | Zasilanie nie jest doprowadzone do zacisku R/S/T. | Sprawdzić podłączenia zacisków R/S/T oraz U/V/W. |
Silnik się nie obraca. | Lampka ładowania jest wyłączona. | Włączyć falownik. |
Silnik się nie obraca. | Sygnał sterujący pracy jest w stanie wyłączenia. | Włączyć sygnał sterujący pracy (RUN). |
Silnik się nie obraca. | Silnik jest zablokowany. | Odblokować silnik lub zmniejszyć poziom obciążenia. |
Silnik się nie obraca. | Obciążenie jest zbyt duże. | Sterować silnikiem w sposób niezależny. |
Silnik się nie obraca. | Doprowadzany jest sygnał awaryjnego zatrzymania. | Przeprowadzić kasowanie sygnału awaryjnego zatrzymania. |
Silnik się nie obraca. | Okablowanie zacisku obwodu sterowania jest nieprawidłowe. | Sprawdzić okablowanie dla zacisku obwodu sterowania. |
Silnik się nie obraca. | Opcja wejściowa dla sygnału sterującego częstotliwości jest nieprawidłowa. | Sprawdzić opcję wejściową dla sygnału sterującego częstotliwości. |
Silnik się nie obraca. | Nieprawidłowe napięcie wejściowe lub prąd dla sygnału sterującego częstotliwości. | Sprawdzić wejściowe napięcie lub prąd dla sygnału sterującego częstotliwości. |
Silnik się nie obraca. | Tryb PNP/NPN został wybrany nieodpowiednio. | Sprawdzić ustawienie trybu PNP/NPN. |
Silnik się nie obraca. | Wartość sygnału sterującego częstotliwości jest zbyt mała. | Sprawdzić sygnał sterujący częstotliwości i wprowadzić wartość powyżej częstotliwości minimalnej. |
Silnik się nie obraca. | Naciśnięty klawisz zatrzymania / kasowania [STOP/RESET]. | Sprawdzić, czy zatrzymanie ma charakter normalny. Jeśli tak, to należy normalnie powrócić do pracy. |
Silnik się nie obraca. | Moment obrotowy silnika jest zbyt mały. | Zmienić tryby pracy (V/F, IM, oraz bezczujnikowy). Jeśli usterka się utrzymuje, to należy zastąpić falownik urządzeniem o większej mocy. |
Silnik obraca się w kierunku przeciwnym do zadanego. | Połączenia kabla wyjściowego dla silnika są nieprawidłowe. | Ustalić, czy kabel po stronie wyjściowej jest prawidłowo podłączony do faz (U/V/W) silnika. |
Silnik obraca się w kierunku przeciwnym do zadanego. | Podłączenie sygnału pomiędzy zaciskiem obwodu sterowania (obrót do przodu / tyłu) falownika oraz sygnhał obrotu do przodu / tyłu po stronie panelu sterowania jest nieprawidłowe. | Sprawdzić okablowanie dla obrotu w przód / w tył. |
Silnik obraca się tylko w jednym kierunku. | Wybrano opcję zabraniającą obrotu w tył. | Usunąć blokadę uniemożliwiającą obrót do tyłu. |
Silnik obraca się tylko w jednym kierunku. | Nie jest doprowadzany sygnał obrotu do tyłu, nawet w przypadku wybrania sekwencji 3-przewodowej. | Sprawdzić sygnał wejściowy związany z pracą 3-przewodową i w razie potrzeby przeprowadzić odpowiednią korektę/regulację. |
Silnik się przegrzewa. | Obciążenie jest zbyt duże. | Zmniejszyć obciążenie. Zwiększyć czas przyspieszania / zwalniania. |
Silnik się przegrzewa. | Silnik się przegrzewa. | Sprawdzić parametry silnika i nastawić prawidłowe wartości. |
Silnik się przegrzewa. | Silnik się przegrzewa. | Zastąpić silnik oraz falownik urządzeniami o mocy odpowiedniej dla obciążenia. |
Silnik się przegrzewa. | Temperatura otoczenia silnika jest zbyt wysoka. | Obniżyć temperaturę otoczenia silnika. |
Silnik się przegrzewa. | Napięcie międzyfazowe silnika jest niewystarczające. | Zastosować silnik który może wytrzymać udary napięcia międzyfazowego większe od maksymalnego napięcia udarowego. |
Silnik się przegrzewa. | Napięcie międzyfazowe silnika jest niewystarczające. | Stosować wyłącznie silniki odpowiednie dla zastosowań wykorzystujących falowniki. |
Silnik się przegrzewa. | Napięcie międzyfazowe silnika jest niewystarczające. | Podłączyć dławik prądu zmiennego do wyjścia falownika (nastawić częstotliwość nośną na 2 kHz). |
Silnik się przegrzewa. | Wentylator silnika został zatrzymany lub wentylator został zablokowany odpadami. | Sprawdzić wentylator silnika i usunąć wszelkie obce obiekty. |
Silnik zatrzymuje się podczas przyspieszania lub po podłączeniu do obciążenia. | Obciążenie jest zbyt duże. | Zmniejszyć obciążenie. |
Silnik zatrzymuje się podczas przyspieszania lub po podłączeniu do obciążenia. | Obciążenie jest zbyt duże. | Zastąpić silnik oraz falownik urządzeniami o mocy odpowiedniej dla obciążenia. |
Silnik nie przyspiesza./Czas przyspieszania jest zbyt długi. | Wartość sygnału sterującego częstotliwości jest zbyt mała. | Nastawić odpowiednią wartość. |
Silnik nie przyspiesza./Czas przyspieszania jest zbyt długi. | Obciążenie jest zbyt duże. | Zmniejszyć obciążenie i zwiększyć czas przyspieszania. Sprawdzić stan hamulca mechanicznego. |
Silnik nie przyspiesza./Czas przyspieszania jest zbyt długi. | Czas przyspieszania jest zbyt długi. | Zmienić czas przyspieszania. |
Silnik nie przyspiesza./Czas przyspieszania jest zbyt długi. | Połączone wartości właściwości silnika oraz parametr falownika są nieprawidłowe. | Zmienić parametry związane z silnikiem. |
Silnik nie przyspiesza./Czas przyspieszania jest zbyt długi. | Niski poziom zapobiegania utknięciu podczas przyspieszania. | Zmienić poziom zapobiegania utknięciu. |
Silnik nie przyspiesza./Czas przyspieszania jest zbyt długi. | Niski poziom zapobiegania utknięciu podczas pracy. | Zmienić poziom zapobiegania utknięciu. |
Silnik nie przyspiesza./Czas przyspieszania jest zbyt długi. | Niewystarczający rozruchowy moment obrotowy. | Zmienić tryb pracy ze sterowaniem wektorowym. Jeśli usterka nie zniknie, to należy zastąpić falownik modelem o zwiękdzonej mocy. |
Prędkość silnika zmienia się podczas pracy. | Duża zmienność obciążenia. | Zastąpić silnik oraz falownik urządzeniami o większej mocy. |
Prędkość silnika zmienia się podczas pracy. | Zmienia się napięcie wejściowe. | Zmniejszyć wahania napięcia wejściowego. |
Prędkość silnika zmienia się podczas pracy. | Zmiany prędkości silnika występują dla określonej częstotliwości. | Wyregulować częstotliwość wyjściową aby uniknąć obszaru rezonansu. |
Silnik obraca się inaczej niż to wynika z ustawień. | Nieprawidłowo nastawiony wzorzec V/F. | Nastawić wzorzec V/F który jest odpowiedni dla specyfikacji silnika. |
Czas zwalniania silnika jest zbyt długi nawet z podłączonym rezystorem dynamicznego hamowania. | Ustawiono zbyt długi czas zwalniania. | Odpowiednio zmienić nastawioną wartość. |
Czas zwalniania silnika jest zbyt długi nawet z podłączonym rezystorem dynamicznego hamowania. | Moment obrotowy silnika jest niewystarczający. | Jeśli parametry silnika są normalne, to prawdopodobna jest usterka związana z mocą silnika. Zainstalować silnik o większej mocy. |
Czas zwalniania silnika jest zbyt długi nawet z podłączonym rezystorem dynamicznego hamowania. | Obciążenie jest większe od wewnętrznej wartości granicznej momentu obrotowego odpowiadającej prądowi znamionowemu falownika. | Zastąpić falownik modelem o większej mocy. |
Trudna praca w zastosowaniach charakteryzujących się zbyt małym obciążeniem. | Częstotliwość nośna jest zbyt duża. | Zmniejszyć częstotliwość nośną. |
Trudna praca w zastosowaniach charakteryzujących się zbyt małym obciążeniem. | Wystąpiło zbyt duże wzbudzenie spowodowane niedokładnym ustawieniem V/F przy małej prędkości. | Zmniejszyć wartość zwiększenia momentu obrotowego w celu uniknięcia zbyt dużego wzbudzenia. |
Podczas pracy występuje nieprawidłowe działanie jednostki sterującej lub hałas. | Hałas jest spowodowany przełączaniem wewnątrz falownika. | Zmienić częstotliwość nośną na wartość minimalną. |
Podczas pracy występuje nieprawidłowe działanie jednostki sterującej lub hałas. | Hałas jest spowodowany przełączaniem wewnątrz falownika. | Na wyjściu falownika zainstalować filtr zabezpieczający przed mikroudarami. |
Gdy falownik pracuje, aktywowany jest wyłącznik upływowy. | Wyłącznik upływowy odłączy zasilanie jeśli prąd popłynie do ziemi podczas pracy falownika. | Podłączyć falownik do zacisku uziemiającego. |
Gdy falownik pracuje, aktywowany jest wyłącznik upływowy. | Wyłącznik upływowy odłączy zasilanie jeśli prąd popłynie do ziemi podczas pracy falownika. | Sprawdzić, czy rezystancja uziemienia jest mniejsza od 100Q dla falowników 200V i mniejsza od 10Q dla falowników 400V. |
Gdy falownik pracuje, aktywowany jest wyłącznik upływowy. | Wyłącznik upływowy odłączy zasilanie jeśli prąd popłynie do ziemi podczas pracy falownika. | Sprawdzić moc wyłącznika upływowego i wykonać odpowiednie podłączenie, w oparciu o prąd znamionowy falownika. |
Gdy falownik pracuje, aktywowany jest wyłącznik upływowy. | Wyłącznik upływowy odłączy zasilanie jeśli prąd popłynie do ziemi podczas pracy falownika. | Obniżyć częstotliwość nośną. |
Gdy falownik pracuje, aktywowany jest wyłącznik upływowy. | Wyłącznik upływowy odłączy zasilanie jeśli prąd popłynie do ziemi podczas pracy falownika. | Spowodować, aby długość kabla pomiędzy falownikiem i silnikiem była jak najmniejsza. |
Silnik mocno wibruje i nie obraca się normalnie. | Napięcie międzyfazowe 3-fazowego źródła zasilania nie jest zrównoważone. | Sprawdzić napięcie wejściowe i doprowadzić do równowagi napięć. |
Silnik mocno wibruje i nie obraca się normalnie. | Napięcie międzyfazowe 3-fazowego źródła zasilania nie jest zrównoważone. | Sprawdzić i zbadać izolację silnika. |
Silnik brzęczy lub wytwarza głośne dźwięki. | Występuje rezonans pomiędzy częstotliwością własną silnika oraz częstotliwością nośną. | Nieznacznie zwiększyć lub zmniejszyć częstotliwość nośną. |
Silnik brzęczy lub wytwarza głośne dźwięki. | Występuje rezonans pomiędzy częstotliwością własną silnika oraz częstotliwością wyjściową falownika. | Nieznacznie zwiększyć lub zmniejszyć częstotliwość nośną. |
Silnik brzęczy lub wytwarza głośne dźwięki. | Występuje rezonans pomiędzy częstotliwością własną silnika oraz częstotliwością wyjściową falownika. | Użyć funkcji skoku częstotliwości w celu uniknięcia przedziału częstotliwości w którym występuje rezonans. |
Silnik drga / pracuje niestabilnie. | Wejściowy sygnał sterujący częstotliwości jest zewnętrznym, analogowym sygnałem sterującym. | W przypadkach w których ma miejsce wpływ szumu/zakłóceń po stronie wejść analogowych, którego skutkiem są zakłócenia sygnału sterującego, należy zmienić stałą czasową filtru wejściowego (In.07). |
Silnik drga / pracuje niestabilnie. | Zbyt długie połączenia kablowe pomiędzy falownikiem oraz silnikiem. | Upewnić się, że całkowita długość kabli pomiędzy falownikiem i silnikiem jest mniejsza niż 200m (50m dla silników o mocy znamionowej 3.7 kW lub mniejszej). |
Silnik nie zatrzymuje się całkowicie gdy wyłącza się sygnał wyjściowy falownika. | Trudno jest przeprowadzić skuteczne zwalnianie, ponieważ hamowanie stałoprądowe nie działa normalnie. | Wyregulować parametr hamowania stałoprądowego. |
Silnik nie zatrzymuje się całkowicie gdy wyłącza się sygnał wyjściowy falownika. | Trudno jest przeprowadzić skuteczne zwalnianie, ponieważ hamowanie stałoprądowe nie działa normalnie. | Zwiększyć nastawioną wartość dla prądu hamowania stałoprądowego. |
Silnik nie zatrzymuje się całkowicie gdy wyłącza się sygnał wyjściowy falownika. | Trudno jest przeprowadzić skuteczne zwalnianie, ponieważ hamowanie stałoprądowe nie działa normalnie. | Zwiększyć nastawioną wartość dla czasu zatrzymania z hamowaniem stałoprądowym. |
Częstotliwość wyjściowa nie wzrasta do częstotliwości referencyjnej. | Częstotliwość referencyjna mieści się w przedziale częstotliwości skoku. | Nastawić częstotliwość referencyjną wyższą od zakresu częstotliwości skoku. |
Częstotliwość wyjściowa nie wzrasta do częstotliwości referencyjnej. | Częstotliwość referencyjna przekracza górną wartość graniczną sygnału sterującego częstotliwości. | Nastawić górną wartość graniczną sygnału sterującego częstotliwości na wartość wyższą od częstotliwości referencyjnej. |
Częstotliwość wyjściowa nie wzrasta do częstotliwości referencyjnej. | Obciążenie jest zbyt duże, dlatego działa funkcja zapobiegania utknięciu. | Zastąpić falownik modelem o większej mocy. |
Wentylator chłodzący nie obraca się. | Nieprawidłowo ustawiony parametr sterujący dla wentylatora chłodzącego. | Sprawdzić ustawienie parametru sterującego dla wentylatora chłodzącego. |